Kultūras pasākumi

« Decembris 2021 »
POTCPkSSv
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2

Mērsraga bāka

Mūsdienu navigācijas terminoloģijā par bākām dēvē tikai tādas navigācijas tehniskos līdzekļus, kuru uguns redzamība ir vismaz desmit jūras jūdzes (18,52 km) tālu. Pārējās sauc par ugunszīmēm. Bet ceļa zīmes jūrniekiem radušās jau senatnē uz visas pasaules ūdens ceļiem. Bākas to pirmatnējā veidā: no lieliem neaptēstiem akmeņiem, parasti uz klintīm un bez jebkāda saistoša materiāla (māli, kaļķi, cements), vēlāk bākas cēla no ķieģeļiem, čuguna, ar koka izklāju iekšpusē, un tikai ap 18.gadsimta sākumu tās jau tapa no kniedētas dzelzs uz mākslīgiem monolītiem un mākslīgām saliņām un cita veida pamatu nostiprinājumiem tieši jūrā, uz sēkļiem, zemūdens klintīm vai vienkārši no jūras labi redzamās vietās. “Peldošās bākas” jeb bākas, kas tika būvētas jūrā uz sēkļiem vai klintīm, mēdza saukt arī par ugunskuģiem (Kolkas bāka – aut.).

Senāk bākas apgaismoja un kā signālus izmantoja malkas, ogļu dedzināšanu, kā arī sveķainas lāpas. Šīs apgaismošanas neērtība bija tā, ka viņa pavisam neatšķīrās no citiem parastiem piekrastes uguņiem, bieži dzisa, daudzreiz nejauši vai ļaunprātīgi piekrastē iededzināts sārts izraisīja kāda kuģa bojā iešanu. Te arī sākums daudzām teikām, vai ne?

Vēlāk sāka lietot taukus un eļļu milzu lampās ar rupju kokvilnas degli, kuru vietā vēlāk stājās tā saucamā “Drumonda gaisma”, elektrība un acetilēns komplicētos bāku automātiskos apgaismes aparātos lēcu (linza) sistēmu – gaismas efekta pastiprināšanai.

Divdesmitajos gados kā viens no pirmajiem Mērsraga bākas uzraugiem te strādāja igaunis – Pēteris Ilvess, vēlāk viņa darbu turpināja viņa meita, bet Padomju laikos te bija apmetusies uz dzīvi Padomju armija, ko joprojām atceras vietējie iedzīvotāji. Mērsrags tad bija slēgtā zona, bet bākā strādāja vietējie iedzīvotāji, un katram savas atmiņas par to.

Mērsraga bākai ir jau 145 gadi, un tā kā tehniskais navigācijas līdzeklis darbojas joprojām, tiesa – automātiskā režīmā, kas nozīmē – cilvēka klātbūtne ikdienā te vairs nav nepieciešama. 

 

CONTACTS:

Komentāri


Atpakaļ