Pirmsskolas izglītības iestāde "Dārta" ziņas

22

4.lekcija – Bērnu disciplinēšana

Šī bija jau cetrutā tikšanās reize ar psiholoģi, mākslas terapeiti Jolantu Plaudi, un šīs nedēļas galvenā tēma bija bērnu disciplinēšana.

Katram no mums ir jau sava pieredzes bagāža, ko esam guvuši bērnībā, kad audzināšanas jautājumi vairāk nodarbināja mūsu vecākus, kā mūs pašus. Līdz ar to arī radusies katram sava izpratne par to, kas vispār ir disciplinēšana. Ko Jūs domājat ar šo vārdu? Tas nav ne sods, ne bērna kontrole, tā ir mācīšana, nevis vardarbīgu metožu pielietošana audzināšanā.

Disciplinēšana ir balstīta uz mērķa uzstādīšanu, uz plānošanu, un tās mērķi ir palīdzēt bērnam izvairīties no problēmām. Protams, tās mērķi ir arī palīdzēt bērnam apgūt pašdisciplinēšanos, apgūt arīdzan morāles principus, atšķirt labo no ļaunā un pieņemamo no nepieņemamā.

Disciplīna ir tā, kas attīsta zināmu kārtību, kuras pamatā ir vienots dienas režīms (vai Jūsu bērni ik dienas dodas gulēt aptuveni vienā un tai pat laikā?). Tāpat tā attīsta arī cieņu pret citiem.

Psiholoģe aicināja aizdomāties par to, kā vispār bērns kaut ko iemācās šajā pasaulē. Tas notiek ne tikai caur striktiem noteikumiem, bet arī caur rotaļām, caur maņām.

Svarīgi mums pašiem atcerēties, ka esam bērniem labākais piemērs. Jāizvairās no sliktiem izteicieniem, jāatceras, ka savas negācijas, stresu, problēmas nedrīkstam izgāzt uz bērniem.

Jāatzīst, ka dažreiz mums ikvienam ir grūti savaldīties, tātad – ne tikai bērnam, bet arī pieaugušajam, tāpēc būtiski ir runāt ar bērnu, pastāstīt viņam arī par savām jūtām. Protams, bērna audzināšanas jautājumos jābūt iesaistītiem abiem vecākiem.

Kā palīdzēt bērnam un sev justies labāk:

  • piefiksē visu, kas izdodas bērna audzināšanā

  • paslavē bērnu katru dienu. Slavējot bērnu, celsi viņa pašapziņu, viņš kļūs pozitīvāks

  • iesaisti bērnu lēmumu pieņemšanā

  • sniedz bērnam vismaz divas izvēles iespējas (arī, ja runa ir par to, ko šodien vilkt mugurā)

  • esi labs piemērs

  • klausies bērnā, tas palīdzēs viņu izprast

  • noskaidro, kāpēc bērns tevi neklausa

  • nosaki robežas, lai bērns justos droši ne tikai ģimenē, bet arī ārpus tās

  • neliec bērnu stāvēt kaktā, nesodi viņu fiziski, tā vietā aizdomājies par pārdomu soliņu, uz kura ļaut bērnam pasēdēt, norimties, apdomāties

  • ja bērns kļuvis ļoti niķīgs un neatlaidīgi kaut ko pieprasa, nepadodies

  • ja bērns jāsoda, dari to pareizi, liedzot viņam TV skatīšanos, mobilā telefona lietošanu

  • ierobežo bērna ikdienā mūsdienu tehnoloģiju lietošanu

  • izdomājiet kopā ģimenes noteikumus, ko pielikt redzamā vietā

Runājām arī par tādu skaudru jautājumu kā vardarbība pret bērnu. Te jāatceras: ja zini, ka pret kādu bērnu kāds izturas vardarbīgi (fiziski, emocionāli, seksuāli), tavs pienākums ir ziņot par to – bērna izglītības iestādē, kas piesaista medicīnas personālu, sociālos dienestus un dažkārt pat policiju.

Izvērtē situācijas, kurās vari palīdzēt! Nestāvi malā!

Bet gribas noslēgt pozitīvi, tāpēc nevar nepastāstīt, ka katra tikšanās reize ir īpaša arī ar kādu psiholoģes sagatavotu aktivitāti. Šajā reizē tā bija kopīga spēle, kuras ietvaros atbildējām uz vairākiem pat neparastiem jautājumiem. Galda spēle, kas lika aizdomāties, pasmaidīt, pamanīt lietas, ko dažkārt ikdienā nepamanām.

Tikām arī pie vērtīgas lasāmvielas par audzināšanas principiem, disciplinēšanas pamatiem, pēršanu un zvaigžņu kalendāru!

Esiet līdzās, mīliet, viss izdosies!

 

Paldies visiem, kas bija kopā ar mums, uz tikšanos nākošajā otrdienā, kad būs pēdējā Bērnu emocionālās audzināšanas lekciju cikla lekcija!

 

Inga Dzērve

Twitter

 

Aptaujas

Kādus jaunus suvenīrus vēlētos redzēt un iegādāties Mērsraga Informācijas centrā?
     Rezultāti » 

Reklāma